Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Starostwo Powiatowe w Kwidzynie

Uchwała Nr XL/223/2022 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 5 grudnia 2022 r. w sprawie przekazania petycji Zarządowi Powiatu Kwidzyńskiego.

Załącznik Nr 43

                                                                          do protokołu z XL Sesji

                                                                                    Rady Powiatu Kwidzyńskiego

                                                                         z dnia 5 grudnia 2022r.

 

 

 

Uchwała Nr XL/223/2022

Rady Powiatu Kwidzyńskiego

z dnia 5 grudnia 2022 r.

 

w sprawie przekazania petycji Zarządowi Powiatu Kwidzyńskiego.

 

Na podstawie art. 16a ust.1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r. poz. 1526 z póź.zm.) i § 64? ust.1 Załącznika nr 1 do Uchwały Nr X/70/2011 z dnia 29 sierpnia 2011 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kwidzyńskiego (tekst jedn. Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego z dnia 4 stycznia 2019 r. poz.62),  art. 6 ust. 2 ustawy z 11.07.2014 r. o petycjach (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 870z późn.zm.) oraz uwzględniając stanowisko Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Powiatu Kwidzyńskiego.

 

Rada Powiatu, uchwala co następuje :

 

§ 1

Po zapoznaniu się ze stanowiskiem Komisji Skarg, Wniosków i Petycji w sprawie zaplanowania w budżecie powiatu na 2023 r. środków finansowych z przeznaczeniem na wzrost wynagrodzeń pracowników Domów Pomocy Społecznej w 2023r. Rada Powiatu Kwidzyńskiego postanawia przekazać petycję Zarządowi Powiatu Kwidzyńskiego  zgodnie z właściwością.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.

 

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Uzasadnienie

  1. W myśl art. 16 ustawy o samorządzie  powiatowym (Rada powiatu rozpatruje: skargi na działania zarządu powiatu i powiatowych jednostek organizacyjnych; wnioski oraz petycje składane przez obywateli; w tym celu powołuje komisję skarg, wniosków i petycji.) Zatem Komisja skarg i wniosków   jest właściwą  do zajmowania się tą  skargą.
  2. W myśl art. 2 ust,. 2 pkt 3 ww ustawy petycja składana w interesie podmiotu trzeciego (pracownicy obu DPS) winna być składana za zgodą tego podmiotu wyrażoną w formie pisemnej dołączona do petycji. Taka zgoda pracowników DPS nie została dołączona do petycji. Jednak z uwagi na treść  art. 1. ust. 1 i art. 4 ustawy   z dnia 23 maja 1991 Ustawy o związkach zawodowych (związek zawodowy jest dobrowolną i samorządną organizacją ludzi pracy, powołaną do reprezentowania i obrony ich praw, interesów zawodowych i socjalnych; związki zawodowe reprezentują osoby, o których mowa w art. 2 ust. 1 i 3-6, a także bronią ich godności, praw oraz interesów materialnych i moralnych, zarówno zbiorowych, jak i indywidualnych) niniejsza petycja winna zostać rozpatrzona przez właściwy organ. 
  3. Z uwagi na treść art. 233 ustawy z dnia z dnia 27 sierpnia 2009 r. Ustawy o finansach publicznych tj. z dnia 22 lipca 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 1634) który stanowi, że inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały:1) budżetowej, 2) o prowizorium budżetowym, o zmianie uchwały budżetowej przysługuje wyłącznie zarządowi jednostki samorządu terytorialnego, Rada Powiatu Kwidzyńskiego nie jest zatem właściwa do rozpatrzenia petycji w konsekwencji czego przedmiotowa petycja winna zostać rozpatrzona przez Zarząd Powiatu Kwidzyńskiego.
  4. Jak wynika z treści art. 9 pkt 10 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej tj. z dnia 17 listopada 2021 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 2268) do zadań własnych powiatu należy między innymi  prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nich skierowanych osób. Jednak w myśl art.  60 – 61 i 155 ustawy pomocy społecznej  oraz 87 ustawy z dnia 13 listopada ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego finansowanie Domów pochodzi ze źródeł:
  1. ) średniomiesięcznego kosztu utrzymania mieszkańca ustalonego  na podstawie przez Starostę  stanowiącego  podstawę do ustalenia odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej od następnego miesiąca przypadającego po miesiącu, w którym zostało opublikowane, koszt ten jest ponoszony przez mieszkańca domu lub jego małżonka lub zstępnych do poziomu określonego ustawą, lub gminę, z której osoba została skierowana do domu pomocy społecznej - w wysokości różnicy między średnim kosztem utrzymania w domu pomocy społecznej a opłatami wnoszonymi przez osoby, o których mowa  powyżej,
  2. ) dotacji celowej z budżetu państwa, która przysługuje powiatowi, który prowadzi lub zleca prowadzenie domu, w którym przebywają mieszkańcy przyjęci do tego domu przed dniem 1 stycznia 2004 r., a także powiatowi, który przyjmie do domu osoby ze skierowaniami wydanymi przed tym dniem.
  1. Na podstawie art. art. 6 ust. 2 ustawy z 11.07.2014 r. o petycjach adresat petycji, który jest niewłaściwy do jej rozpatrzenia , przesyła ją niezwłocznie, nie później jednaki niż w terminie 30 dni  od dnia jej złożenia do podmiotu właściwego do rozpatrzenie petycji, zawiadamiając  o tym równocześnie  podmiot wnoszący petycję.

 

W świetle powyższego podjęcie niniejszej uchwały jest uzasadnione.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Patrycja Rozmysłowicz 09-12-2022 09:38
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Administrator Portalu 09-12-2022
Ostatnia aktualizacja: - 09-12-2022 09:38