Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Starostwo Powiatowe w Kwidzynie

Uchwała Nr XLV/242/2023 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 26 czerwca 2023 r. w sprawie wniosku Nr 1 z dnia 30.03.2023r. o podjęcie działań zmierzających do zorganizowania w roku 2023 konferencji pt. "Okrągły stół transportowy" omawiającej rolę i miejsce kolei na terenie powiatu kwidzyńskiego jako elementu lokalnego transportu zbiorowego w kontekście historycznym, gospodarczym, społecznym, ze szczególnym omówieniem docelowych kierunków rozwoju w kontekście poprawy dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców Powiatu Kwidzyńskiego.

                                                                                        Załącznik Nr 32

                                                                           do protokołu z XLV Sesji

                                                                                   Rady Powiatu Kwidzyńskiego

                                                                            z dnia 26 czerwca 2023 r.

 

 

Uchwała Nr XLV/242/2023

Rady Powiatu Kwidzyńskiego

z dnia 26 czerwca 2023 r.

 

w sprawie wniosku  Nr 1 z dnia 30.03.2023r. o podjęcie działań zmierzających do zorganizowania w roku 2023 konferencji  pt. „Okrągły stół transportowy” omawiającej rolę i miejsce kolei na terenie powiatu kwidzyńskiego jako elementu lokalnego transportu zbiorowego w kontekście historycznym, gospodarczym, społecznym, ze szczególnym omówieniem docelowych kierunków rozwoju w kontekście poprawy dostępności komunikacyjnej  dla mieszkańców Powiatu Kwidzyńskiego.

     Na podstawie art. 16a ust.1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526) i § 64? ust. 1 Załącznika nr 1 do uchwały Nr X/70/2011 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 29 sierpnia 2011 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kwidzyńskiego (tekst jedn. Dz. Urz. Woj. Pomor. z 2019 r. poz. 62) oraz art. 243 ustawy z dnia z dnia 14 czerwca 1960 Kodeks postepowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2022 poz. 2000)  uwzględniając stanowisko Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Powiatu Kwidzyńskiego,

 

Rada Powiatu, uchwala co następuje:

 

§ 1

 

  1. Stwierdza się brak podstaw do rozstrzygnięcia wniosku z uwagi na brak właściwości rzeczowej organów powiatu.
  2. Postanawia się  pozostawić wniosek w aktach sprawy z uwagi na brak  organu właściwego.

 

§ 2

 

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Kwidzyńskiego.

 

§ 3

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Uzasadnienie

I. Brak właściwości organów Powiatu.

  1. W dniu 31.03.2023r. do Starostwa Powiatowego w Kwidzynie – Komisji Skarg Wniosków i Petycji  wpłynął wniosek Nr 1 „o podjęcie działań zmierzających do zorganizowania w roku 2023 konferencji  pt. „ Okrągły stół transportowy” omawiającej rolę i miejsce kolei na terenie powiatu kwidzyńskiego jako elementu lokalnego transportu zbiorowego  kontekście historycznym, gospodarczym, społecznym, ze szczególnym omówieniem docelowych kierunków rozwoju w kontekście poprawy dostępności komunikacyjnej  dla mieszkańców Powiatu Kwidzyńskiego” Osoba  wnosząca wniosek uzasadnia go 140 rocznicą uruchomienia linii kolejowej z Grudziądza przez Kwidzyn do Malborka oraz w związku z tą rocznicą wnosi o podjęcie działań promocyjnych i edukacyjnych wynikających z zadań własnych powiatu  w zakresie zaspakajania zbiorowych potrzeb mieszkańców a także poprawy jakości życia  mieszkańców , poprzez rozpoczęcie szerokiej dyskusji  nad zwiększeniem dostępności do lokalnego transportu zbiorowego oraz przybliżenie mieszkańcom roli transportu kolejowego w ujęciu historycznym, gospodarczym oraz ekologicznym. Wnioskodawcy chodzi także o podjęcie publicznej dyskusji nad docelowymi  kierunkami rozwoju powiatu w kontekście ładu przestrzennego w celu oparcia go w tym zakresie także o oś transportową na linii Toruń – Grudziądz - Kwidzyn – Malbork, oraz o docelową integracje z ogólnokrajowym systemem transportowym i projektowana linią kolejowa CPK – Płock Grudziądz – Gdańsk , w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  2. Linia kolejowa nr 207 – niezelektryfikowana, jednotorowa, drugorzędna linia kolejowa znaczenia państwowego w północnej Polsce łącząca Toruń z Malborkiem przez Chełmżę, Grudziądz i Kwidzyn. Położona w granicach dwóch województw – kujawsko-pomorskiego i pomorskiego – oraz na obszarze PKP PLK Zakładu Linii Kolejowych w Gdańsku. Linia na całej długości wyposażona jest w elektromagnesy SHP. Od 1 marca 2009 do 15 grudnia 2013 na 100% długości linii pasażerów obsługiwał prywatny przewoźnik Arriva RP. Aktualnie Arriva RP obsługuje odcinek Toruń WschodniGrudziądz, a odcinek Grudziądz – Malbork obsługuje Polregio.. Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 kwietnia 2013 w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym tj. z dnia 7 marca 2019 r. (Dz.U. z 2019 r. poz. 552) ustaliła wykaz linii kolejowych, które ze względów gospodarczych, społecznych, obronnych lub ekologicznych mają znaczenie państwowe, w którym w poz. 122 trasa Toruń Wschodni – Malbork została zaliczona  do linii kolejowych, które ze względów gospodarczych, społecznych, obronnych lub ekologicznych mają znaczenie państwowe
  3. Zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy z dnia  5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526) rada powiatu rozpatruje: skargi na działania zarządu powiatu i powiatowych jednostek organizacyjnych; wnioski oraz petycje składane przez obywateli; w tym celu powołuje komisję skarg, wniosków i petycji. Z art. 241  ustawy z dnia z dnia 14 czerwca 1960 Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2022 poz. 2000) dalej kpa,   wynika, że  przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności, natomiast z art. 242 i 243 wynika że wnioski składa się do organów właściwych ze względu na przedmiot wniosku, a jeżeli organ, który otrzymał wniosek, nie jest właściwy do jego rozpatrzenia, obowiązany jest w ciągu siedmiu dni przekazać go właściwemu organowi.
  4. W myśl ww przepisów kpa wniosek złożony do Starostwa Powiatowego Komisji Skarg Wniosków i Petycji  winien być rozpoznany przez właściwy organ, lub bezpośrednio przekazany do innego organu właściwego. Zasadniczo ustawa o samorządzie powiatowym w art. 16a ust. 1 ( który jest tu przepisem szczególnym do kpa) nakazuje rozpatrywanie skarg na działania zarządu powiatu i powiatowych jednostek organizacyjnych; wniosków oraz petycji radzie Powiatu. Jednak zgodnie z art. 242 i 243  kodeksu postępowania administracyjnego  wniosek winien był złożony do organu właściwego ze względu na przedmiot wniosku a organ  niewłaściwy do jego rozpatrzenia obowiązany jest przekazać go organowi właściwemu.
  5. Ustawa z dnia z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526)  w art. 12 określa szczegółowo właściwość  Rady Powiatu, gdzie nie znajduje się uprawnienie do podejmowania przez Radę  działań w zakresie objętym wnioskiem. Również art. 33 tej ustawy określający zadania zarządu powiatu odsyła do „wykonywania uchwał rady powiatu i zadań powiatu określonych przepisami prawa”. Stwierdzić należy, że ustawodawca prawnych obowiązków wynikających z treści wniosku nie nałożył  na żaden z organów Powiatu.
  6. Zatem stosownie do powyższego do zajmowania się wnioskiem nie jest właściwa ani  Rada Powiatu Kwidzyńskiego ani Zarząd Powiatu Kwidzyńskiego. Zatem także  Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Powiatu Kwidzyńskiego nie jest właściwa ad meritum do rozpatrzenia wniosku,.
  7. Co prawda normatywny wyraz znajduje się w art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie który stanowi,  iż powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych, to dalsze jednak przepisy prawa materialnego tj.:
  1. ) Ustawa o transporcie drogowym
  2. ) Ustawa o transporcie kolejowym
  3. ) Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym

zasadzie nakładają na samorząd powiatowy organizacją transportu zbiorowego drogowego, z tym  że w przypadku transportu kolejowego Powiat Kwidzyński nie jest organizatorem takiego transportu.  

Ostatecznie konstatacja jaka z  powyższego wynika nie pozwala organom powiatu na podejmowanie zadań nie wynikających wprost z przepisów prawa a zmierzających do zorganizowania w roku 2023 konferencji  pt. „ Okrągły stół transportowy” omawiającej rolę i miejsce kolei na terenie powiatu kwidzyńskiego.

II. Organy właściwe

  1. Zgodnie z art.  63  Konstytucji każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej. Tryb rozpatrywania petycji, wniosków i skarg określa ustawa.
  2. Zgodnie z art. 2 kodeksu postępowania administracyjnego normuje ponadto postępowanie w sprawie skarg i wniosków (Dział VIII) przed organami państwowymi, organami jednostek samorządu terytorialnego oraz przed organami organizacji społecznych.
  3. Zgodnie z art. 10 ust. 1a ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2021 r., poz. 1984, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o transporcie kolejowym”, Centralnym organem administracji rządowej będącym krajową władzą bezpieczeństwa i krajowym regulatorem transportu kolejowego w rozumieniu przepisów Unii Europejskiej z zakresu bezpieczeństwa, interoperacyjności i regulacji transportu kolejowego, właściwym w sprawach:
    1. ) regulacji transportu kolejowego,
    2. ) licencjonowania transportu kolejowego,
    3. ) nadzoru technicznego nad eksploatacją i utrzymaniem infrastruktury kolejowej oraz pojazdów kolejowych,
    4. ) bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
    5. ) interoperacyjności i spójności technicznej transportu kolejowego,
    6. ) licencji i świadectw maszynistów

- jest Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

4. Zgodnie z art. 13  Ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowej” tj. z dnia 28 października 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 2542) do postępowania przed Prezesem Urzędu Transportu  Kolejowego stosuje się, z zastrzeżeniem art. 13ab i art. 13b ust. 2 i 3, przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Przepisy kpa stosuje jednak wyłącznie do zakresu zadań Prezesa UTK  wskutek czego Prezes UTK nie jest organem państwowym ani organem jednostek samorządu terytorialnego właściwym do rozpatrzenia wniosku.

     Art. 15 tej ustawy nakazuje PKP (Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna) utworzenie  spółki akcyjnej do prowadzenia działalności w zakresie zarządzania liniami kolejowymi, działającą pod firmą „PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna”, zwaną dalej „PLK SA”. Przez co PLK SA zarządza liniami kolejowymi oraz pozostałą infrastrukturą kolejową, określoną w przepisach ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, z wyłączeniem budynków i budowli przeznaczonych do obsługi przewozu osób i rzeczy wraz z zajętymi pod nie gruntami.

     Z mocy art. 33u tej ustawy należące do Skarbu Państwa udziały w kapitale zakładowym PKP Przewozy Regionalne utworzonej przez PKP PLK objęły  samorządy województw w dniu nabycia przez Skarb Państwa wszystkich udziałów w kapitale zakładowym PKP PR. W utworzonej przez Skarb Państwa POLREGIO SA akcje    samorządów województw w kapitale zakładowym PKP Przewozy Regionalne wynoszą ca 5- 13% kapitału zakładowego. Większościowym akcjonariuszem tej Spółki jest   Agencja Rozwoju  Przemysłu SA (51%) Spółka ta świadczy usługi w zakresie pasażerskiego transportu kolejowego na zamówienie urzędów marszałkowskich –organizatorów regionalnego transportu kolejowego. Spółka ta zatem nie jest organem państwowym ani organem jednostek samorządu terytorialnego właściwym do rozpatrzenia wniosku.

     Nadto rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 kwietnia 2013 w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym tj. z dnia 7 marca 2019 r. (Dz.U. z 2019 r. poz. 552) ustaliła wykaz linii kolejowych, które ze względów gospodarczych, społecznych, obronnych lub ekologicznych mają znaczenie państwowe, w którym w poz. 122 trasa Toruń Wschodni – Malbork została zaliczona  do linii kolejowych, które ze względów gospodarczych, społecznych, obronnych lub ekologicznych mają znaczenie państwowe

  1. Z kolei ustawa z dnia 10 maja 2018  o Centralnym Porcie Komunikacyjnym  tekst jednolity z dnia 25 czerwca 2021 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 1354) powołuje w celu nadzoru nad przygotowaniem i realizacją Programu ustanawia Pełnomocnika.   Do kompetencji Pełnomocnika zgodnie z art. 5 tej ustawy należy przygotowanie projektu Programu i jego zmian oraz podejmowanie działań zmierzających do jego realizacji, w szczególności: koordynowanie - we współpracy z ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego oraz jednostkami samorządu terytorialnego - rozwoju społeczno-gospodarczego obszaru otoczenia CPK, na zasadach określonych w dziale IVb tj. zarządzanie rozwojem obszaru otoczenia Centralnego Portu Komunikacyjnego. Spółka ta zatem nie jest organem państwowym ani organem jednostek samorządu terytorialnego właściwym do rozpatrzenia wniosku.
  2. Zasady organizacji rynku transportu publicznego, zarządzania usługami przewozowymi oraz kwestie związane z finansowaniem transportu publicznego w zakresie przewozów o charakterze użyteczności publicznej na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej oraz w strefie transgranicznej, reguluje ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym. Obowiązek zapewnienia transportu spoczywa na władzach jednostki samorządu terytorialnego i ministrze właściwym do spraw transportu jako organizatorach publicznego transportu zbiorowego. Brak jest natomiast dokładnych regulacji w obszarze zakresu obowiązków władz, co powoduje zróżnicowane podejście podczas kształtowania oferty przewozowej. Duża dowolność pozostaje również przy opracowywaniu planów transportowych, które definiują sposób realizowania połączeń w ujęciu regionalnym
  3. Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (art. 7)  tj. z dnia 13 maja 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 1343) wśród organizatorów publicznego transportu zbiorowego, zwanym dalej „organizatorem”, właściwym ze względu na obszar działania lub zasięg przewozów, wymienia gminy, powiaty (na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w powiatowych przewozach pasażerskich) i województwa  oraz związki między tymi jednostkami  samorządowymi a określone w ustawie zadania organizatora wykonywać winien odpowiednio wójt/burmistrz, starosta  oraz marszałek województwa.

Zgodnie z art.7 ust. 2 jeżeli inny organizator byłby właściwy ze względu na obszar działania, a inny ze względu na zasięg przewozów, to właściwym organizatorem jest organizator, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b, pkt 2, pkt 3 lit. b, pkt 4, 4a albo 4b, co w przypadku Powiatu Kwidzyńskiego oznaczać mogłoby Marszałka Województwa Pomorskiego. Zgodnie z art. 8 ustawy  do zadań organizatora należy:

1) planowanie rozwoju transportu;

2) organizowanie publicznego transportu zbiorowego;

3) zarządzanie publicznym transportem zbiorowym.

Nie sposób jednak przyjąć, że pośród tych ustawowych zadań  Marszałka mieszczą się zadania zmierzające do zorganizowania w roku 2023 konferencji  pt. „ Okrągły stół transportowy” omawiającej rolę i miejsce kolei na terenie powiatu kwidzyńskiego….”

 

Ostatecznie konstatacja jaka z  powyższego wynika nie pozwala organom powiatu na podejmowanie zadań nie wynikających wprost z przepisów prawa  zmierzających do zorganizowania w roku 2023 konferencji  pt. „ Okrągły stół transportowy” omawiającej rolę i miejsce kolei na terenie powiatu kwidzyńskiego.

  1. Poddając analizie dodatkowy element jakim może być ewentualny interes mieszkańców powiatu, dla których  może okazać się istotne ustalenie przez właściwe organy  docelowych kierunków rozwoju w kontekście poprawy dostępności komunikacyjnej  dla mieszkańców Powiatu Kwidzyńskiego, Rada Powiatu nie uznaje  za zasadne zorganizowanie w roku 2023 konferencji  pt. „ Okrągły stół transportowy” omawiającej rolę i miejsce kolei na terenie powiatu kwidzyńskiego” Bowiem  przyszła inwestycja centralna w ramach realizacji inwestycji towarzyszących w rozumieniu art. 118 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (Dz.U. z 2020 r. poz. 234 i 1378) (Centralny Port Komunikacyjny - Płock - Włocławek - Toruń - Bydgoszcz - Nakło nad Notecią - Piła - Okonek -Kołobrzeg / Koszalin, Nakło nad Notecią - Złotów - Okonek oraz (Płock) - Grochowalsk - Grudziądz - Gdańsk -Gdynia - Słupsk, Bydgoszcz - Łąg Południowy - Kościerzyna - Gdynia oraz Łąg Południowy – Tczew)  jest wskazana już w załączniku do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 stycznia 2021 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 225) w sprawie wykazu Inwestycji towarzyszących w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego „Wykaz realizowanych przez inwestorów inwestycji towarzyszących”.
  2. Dokument ten stanowi tzw. Strategiczne Studium Lokalizacyjne Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego (SSL) i obejmuje następujące przedsięwzięcia:
  1. Inwestycję: port lotniczy wraz ze zintegrowanym węzłem komunikacyjnym. W zakresie Inwestycji w SSL zebrano podstawowe założenia oraz wyniki dotychczasowych analiz dotyczących lotniska, w szczególności jego lokalizacji
  2. Kolejowe Inwestycje Towarzyszące, na które składają się:
  • nowe odcinki linii kolejowych – dla których określono korytarze przebiegu,
  • kolejowa infrastruktura badawcza.

 

Skoro zatem Rada Ministrów wskazała już w rozporządzeniu z 2021r  wykaz inwestycji towarzyszących realizowany przez inwestorów oraz ustaliła nowe odcinki linii kolejowych – dla których określono korytarze przebiegu,  realizacja wniosku zorganizowanie w roku 2023 konferencji  pt. „ Okrągły stół transportowy” omawiającej rolę i miejsce kolei na terenie powiatu kwidzyńskiego” wydaje się bezprzedmiotowa.

Wobec powyższego podzielając  stanowisko Komisji Skarg Wniosków i Petycji Rada Powiatu postanowiła jak w sentencji.

Pouczenie

 

Zgodnie z art. 246 kodeksu postępowania administracyjnego Wnioskodawcy

§ 1. Wnioskodawcy niezadowolonemu ze sposobu załatwienia wniosku służy prawo wniesienia skargi w trybie określonym w rozdziale 2 niniejszego działu (art. 227-229 )

§ 2. Wnioskodawcy służy prawo wniesienia skargi w przypadku niezałatwienia wniosku w terminie określonym w art. 244 albo wskazanym w zawiadomieniu (art. 245).

Zgodnie z art. 247 kodeksu postępowania administracyjnego do wniosków stosuje się odpowiednio przepisy art. 230, 237 § 2 i art. 238.

 

 

 

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Patrycja Rozmysłowicz 28-06-2023 12:38
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Administrator Portalu 28-06-2023
Ostatnia aktualizacja: Patrycja Rozmysłowicz 28-06-2023 12:38