Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Starostwo Powiatowe w Kwidzynie

Uchwała Nr 662/23 Zarządu Powiatu Kwidzyńskie z dnia 29 sierpnia 2023 r. w sprawie powierzenia stanowiska Dyrektora Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Kwidzynie, ul. Staszica 25, 82-500 Kwidzyn.

Uchwała nr 662/23

     Zarządu Powiatu Kwidzyńskiego

      z dnia 29 sierpnia 2023 r.

 

 

w sprawie powierzenia stanowiska Dyrektora Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Kwidzynie, ul. Staszica 25, 82-500 Kwidzyn.

 

 

Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 i art. 32 ust. 1 i ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526, z późn. zm.), art. 63 ust. 12 i ust. 21 w związku z art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 900)

 

Zarząd Powiatu, uchwala co następuje:

 

§ 1

Powierza się Panu Krzysztofowi Sulejowi, nauczycielowi dyplomowanemu, stanowisko Dyrektora Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Kwidzynie, ul. Staszica 25, 82-500 Kwidzyn, na 5 lat szkolnych, tj. od dnia 01. 09. 2023 r. do dnia 31. 08. 2028 r.

§ 2

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Uzasadnienie

 

Zgodnie z art. 63 ust. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 900) kandydata na stanowisko dyrektora szkoły wyłania się w drodze konkursu. W myśl art. 63 ust. 12 ustawy Prawo oświatowe jeżeli do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat albo w wyniku konkursu nie wyłoniono kandydata, organ prowadzący powierza to stanowisko ustalonemu, w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny, kandydatowi, po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki i rady pedagogicznej. Z kolei art. 63 ust. 21 tej samej ustawy stanowi, iż stanowisko dyrektora szkoły lub placówki powierza się na 5 lat szkolnych. W uzasadnionych przypadkach można powierzyć to stanowisko na krótszy okres, jednak nie krótszy niż 1 rok szkolny. W przypadku szkół i placówek prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego zadania i kompetencje organu prowadzącego, określone w: art. 63 ust. 12 - wykonuje zarząd powiatu (art. 29 ust. 1 pkt 2 wymienionej ustawy).

W dniu 11 maja 2023 r. Zarząd Powiatu Kwidzyńskiego podjął uchwałę nr 624/23 w sprawie ogłoszenia konkursów na kandydatów na stanowiska dyrektorów zespołów szkół, dla których organem prowadzącym jest Powiat Kwidzyński, w tym Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Kwidzynie. W odpowiedzi na ogłoszony przez Zarząd Powiatu Kwidzyńskiego konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Kwidzynie nie została złożona żadna oferta (nie zgłosił się żaden kandydat).

Zarząd Powiatu Kwidzyńskiego ustalił kandydata na stanowisko dyrektora Centrum Kształcenia Zawodowego i  Ustawicznego w Kwidzynie, ul. Staszica 25, 82-500 Kwidzyn w osobie Pana Krzysztofa Suleja, nauczyciela dyplomowanego. Pan Krzysztof Sulej spełnia wymagania określone w § 1 pkt 2-11 oraz § 3 ust. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w publicznym przedszkolu, publicznej szkole podstawowej, publicznej szkole ponadpodstawowej oraz publicznej placówce (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 1449, z późn. zm.).

Kandydat w dniu 24 lipca 2023 r. uzyskał pozytywną opinię Rady Pedagogicznej Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Kwidzynie (Rada Szkoły nie została powołana). Pismem EZ.4323.32.2023 z dnia 27 lipca 2023 r. (uzupełnionym pismem z dnia 14 sierpnia 2023 r.) zwrócono się z wnioskiem w sprawie ustalenia w porozumieniu z Pomorskim Kuratorem Oświaty kandydata, któremu Zarząd Powiatu Kwidzyńskiego powierzy stanowisko Dyrektora Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Kwidzynie.

W odpowiedzi na wniosek Pomorski Kurator Oświaty poinformował, że „Zgodnie z art. 63 ust. 12 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900), zwanej dalej ustawą Prawo oświatowe, jeżeli do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat albo w wyniku konkursu nie wyłoniono kandydata, organ prowadzący powierza to stanowisko ustalonemu, w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny, kandydatowi, po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki i rady pedagogicznej. Jak wynika z przywołanego przepisu, organ prowadzący placówkę uprawniony jest do powierzenia stanowiska dyrektora takiej placówki w trybie pozakonkursowym między innymi po osiągnięciu porozumienia z organem sprawującym nadzór pedagogiczny (w tym przypadku kuratorem oświaty) co do osoby, której ma zostać powierzone stanowisko dyrektora. Wymagana jest zatem zgodność stanowisk w tej kwestii organu prowadzącego szkołę z kuratorem oświaty. Należy zauważyć, że co do zasady kandydata na stanowisko dyrektora jednostki systemu oświaty wyłania się w drodze konkursu. Uregulowanie zawarte w art. 63 ust. 12 ustawy Prawo oświatowe stanowi wyjątek od zasady wyłaniania dyrektora szkoły w drodze konkursu opisanej w art. 63 ust. 10 wyżej przywołanej ustawy. W myśl art. 63 ust. 21 ustawy Prawo oświatowe stanowisko dyrektora szkoły lub placówki powierza się na 5 lat szkolnych W uzasadnionych przypadkach można powierzyć to stanowisko na krótszy okres, jednak nie krótszy niż 1 rok szkolny. Pomorski Kurator Oświaty stoi  na stanowisku, że w sytuacji, gdy do konkursu nie zgłosił się żaden kandydat, organ nadzoru pedagogicznego, a także rodzice uczniów placówki i przedstawiciele związków zawodowych nauczycieli nie mają możliwości odniesienia się do koncepcji funkcjonowania i rozwoju Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Kwidzynie opracowanej przez proponowanego kandydata. Stanowi to zatem uzasadniony przypadek, aby powierzyć stanowisko dyrektora na okres krótszy niż pięć lat szkolnych. Mając na uwadze powyższe, wyrażam zgodę na powierzenie Panu Krzysztofowi Sulejowi stanowiska dyrektora wyżej wymienionej jednostki systemu oświaty na okres roku od 1 września 2023 r. do 31 sierpnia 2024 r.”

Zarząd Powiatu Kwidzyńskiego stoi na stanowisku, iż propozycja Pomorskiego Kuratora Oświaty powierzenia stanowiska dyrektora szkoły na okres jednego roku szkolnego, tj. od 1 września 2023 r. do 31 sierpnia 2024 r. nie jest zgodna z generalną zasadą wyrażoną w art. 63 ust. 21 ustawy Prawo oświatowe, że stanowisko dyrektora powierza się na 5 lat szkolnych, zaś jedynie w uzasadnionych przypadkach można powierzyć je na okres krótszy, nie krótszy jednak niż 1 rok szkolny. Przepis ten ma bowiem charakter ogólny i dotyczy on sytuacji powierzenia stanowiska dyrektora, zarówno w trybie konkursowym, jak i pozakonkursowym. Brak jest odmiennych uregulowań prawnych dotyczących okresu powierzenia stanowiska dyrektora w trybie konkursowym i pozakonkursowym. Gdyby przyjąć stanowisko zaproponowane przez Pomorskiego Kuratora Oświaty, to powierzenie stanowiska dyrektora szkoły w trybie art. 63 ust. 12 Prawo oświatowe nigdy nie mogłoby zostać dokonane na okres 5 lat szkolnych, gdyż żaden kandydat, zgodnie z tym przepisem, nie przedstawi koncepcji rozwoju i funkcjonowania szkoły i organ nadzoru pedagogicznego, a także rodzice uczniów placówki i przedstawiciele związków zawodowych nauczycieli nie będą mieli możliwości odniesienia się do koncepcji funkcjonowania i rozwoju szkoły. Argument Pomorskiego Kuratora Oświaty jest bardzo ogólny. Należy zaznaczyć, iż nie zgłosił on zastrzeżeń co do kandydata. Pomorski Kurator Oświaty w sposób nieuprawniony dokonał interpretacji rozszerzającej generalnego zapisu ustawy.

W ocenie Zarządu Powiatu Kwidzyńskiego w sytuacji, gdy do konkursu nie zgłosił się żaden kandydat i organ nadzoru pedagogicznego, a także rodzice uczniów placówki i przedstawiciele związków zawodowych nauczycieli nie mają możliwości odniesienia się do koncepcji funkcjonowania i rozwoju Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Kwidzynie opracowanej przez proponowanego kandydata, nie stanowi zatem uzasadnionego przypadku, aby powierzyć stanowisko dyrektora na okres krótszy niż pięć lat szkolnych.  

Konkurs został ogłoszony, do konkursu nie zgłosił się żaden kandydat  i organ prowadzący w tej sytuacji miał obowiązek zastosować tryb określony w art. 63 ust. 12 ustawy Prawo oświatowe, w którym nie jest przewidziane opracowywanie i przedstawianie przez kandydata koncepcji funkcjonowania i rozwoju szkoły wymienionym podmiotom.

Jeżeli do konkursu nie zgłosił się żaden kandydat, z art. 63 ust. 12 ustawy Prawo oświatowe wprost więc wynika obowiązek powierzenia stanowiska dyrektora ustalonemu, w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny, kandydatowi, po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki i rady pedagogicznej. Powierzenie stanowiska w tym trybie następuje na taki sam okres jaki jest wymagany w przypadku powierzenia stanowiska dyrektora kandydatowi wyłonionemu w drodze konkursu. Wobec tego przedstawione nieuzasadnione i nieuprawnione argumenty Pomorskiego Kuratora Oświaty (brak akceptacji powierzenia stanowiska Dyrektora Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Kwidzynie Panu Krzysztofowi Sulejowi na okres pięciu lat szkolnych i propozycja powierzenia tegoż stanowiska na okres jednego roku szkolnego, tj. od 1 września 2023 r. do 31 sierpnia 2024 r.) nie mogą stanowić przeszkody w wypełnianiu przez organ prowadzący ustawowych obowiązków w kwestii powierzenia stanowiska Dyrektora Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Kwidzynie zaproponowanemu przez organ prowadzący kandydatowi.

Należy zauważyć, że w myśl Wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 10 lipca 2018 r., III SA/Łd 431/18 (tezy), kompetencje organu nadzoru pedagogicznego, co do oceny kandydata na stanowisko dyrektora szkoły sprowadzają się do oceny spełniania warunków formalno–prawnych, uwag co do kompetencji kandydata. Natomiast ocena prawidłowości procedowania w przedmiocie powoływania na stanowisko dyrektora należy do kompetencji organu nadzoru – Wojewody, a nie kuratora oświaty. Gdyby intencją ustawodawcy było uzależnienie możliwości powołania przez organ prowadzący dyrektora szkoły w trybie art. 63 ust. 12 ustawy - Prawo oświatowe od wiążącego stanowiska organu nadzoru pedagogicznego, to od takiego stanowiska winna istnieć możliwość odwołania, co nie wynika z przywołanego przepisu.

W związku z powyższym podjęcie niniejszej uchwały jest uzasadnione.

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Agnieszka Kopeć-Bogdan 29-08-2023 10:52
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Anna Baranow 29-08-2023
Ostatnia aktualizacja: Agnieszka Kopeć-Bogdan 29-08-2023 10:55