Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Starostwo Powiatowe w Kwidzynie

Uchwała Nr XLVII/252/2023 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 28 sierpnia 2023 r. w sprawie skarg wniesionych w trybie art. 246 kpa (skargi nr 2023-1 do 2023- 12) przez mieszkańca Powiatu Kwidzyńskiego do Starostwa Powiatowego Komisji Skarg Wniosków i Petycji:1. Skarg nr 2023-1 do 2023- 4 na Przewodniczącego Rady Powiatu Kwidzyńskiego w związku z rażącym naruszeniem art. 6, art. 8 art. 9-10 kodeksu postępowania administracyjnego (kpa) przy rozstrzyganiu wniosków Nr 1- 4 z dnia 30.03.2023r. na posiedzeniu Rady Powiatu Kwidzyńskiego w dniu 26.06.2023r. 2. Skarg nr 2023-5 do 2023- 8 na Przewodniczącego Komisji Skarg Wniosków i Petycji Rady Powiatu Kwidzyńskiego w związku z rażącym naruszeniem art. 6, art. 8 art. 9-10 kodeksu postępowania administracyjnego (kpa) przy rozstrzyganiu wniosków Nr 1- 4 z dnia 30.03.2023r. na posiedzeniu Komisji Skarg wniosków i Petycji. 3. Skarg nr 2023-9 do 2023- 12 na Sekretarza Powiatu Kwidzyńskiego w związku z rażącym naruszeniem art. 6, art. 8 art. 9-10 kodeksu postępowania administracyjnego (kpa) przy procedowaniu wniosków Nr 1- 4 z dnia 30.03.2023r. popełnionych zarówno na posiedzeniu Komisji Skarg wniosków i Petycji również Rady Powiatu Kwidzyńskiego.

                                                                   Załącznik Nr 18

                                                                               do protokołu z XLVII Sesji

                                                                                    Rady Powiatu Kwidzyńskiego

                                                                            z dnia 28 sierpnia 2023 r.

 

Uchwała Nr XLVII/252/2023

Rady Powiatu Kwidzyńskiego

z dnia 28 sierpnia 2023 r.

 

 

w sprawie skarg  wniesionych w trybie art. 246 kpa (skargi  nr 2023-1 do 2023- 12) przez mieszkańca Powiatu Kwidzyńskiego do Starostwa Powiatowego Komisji Skarg Wniosków i Petycji:

 

  1. Skarg nr  2023-1 do 2023- 4 na Przewodniczącego Rady Powiatu Kwidzyńskiego w związku z rażącym naruszeniem art. 6, art. 8 art. 9-10 kodeksu postępowania  administracyjnego (kpa) przy rozstrzyganiu wniosków Nr 1- 4   z dnia 30.03.2023r.  na posiedzeniu Rady Powiatu Kwidzyńskiego w dniu 26.06.2023r.
  2. Skarg nr  2023-5 do 2023- 8 na Przewodniczącego Komisji Skarg Wniosków i Petycji  Rady Powiatu Kwidzyńskiego w związku z rażącym naruszeniem art. 6, art. 8 art. 9-10 kodeksu postępowania  administracyjnego (kpa) przy rozstrzyganiu wniosków Nr 1- 4   z dnia 30.03.2023r.  na posiedzeniu Komisji Skarg wniosków i Petycji.  
  3. Skarg nr  2023-9 do 2023- 12 na Sekretarza Powiatu Kwidzyńskiego w związku z rażącym naruszeniem art. 6, art. 8 art. 9-10 kodeksu postępowania  administracyjnego (kpa) przy procedowaniu wniosków Nr 1- 4   z dnia 30.03.2023r.  popełnionych zarówno na posiedzeniu Komisji Skarg wniosków i Petycji  również Rady Powiatu Kwidzyńskiego. 

     Na podstawie art. 16a ust.1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526) i § 64? ust. 1 Załącznika nr 1 do uchwały Nr X/70/2011 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 29 sierpnia 2011 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kwidzyńskiego (tekst jedn. Dz. Urz. Woj. Pomor. z 2019 r. poz. 62) oraz art. 221 § 1, art. 246 w zw. z art. 229 pkt 1,  art. 231 w zw. z art. 246 ustawy z dnia z dnia 14 czerwca 1960 Kodeks postepowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2023 poz. 775)  uwzględniając stanowisko Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rada Powiatu Kwidzyńskiego, uchwala co następuje:

 

§ 1

  1. Uznać się za niewłaściwą do rozpatrzenia   skarg  wniesionych w trybie art. 246 kpa (skargi  nr 2023-1 do 2023-12) przez mieszkańca Powiatu Kwidzyńskiego. 
  2. Zwrócić skargi Skarżącemu oraz wskazać, że organem właściwym do rozpatrzenia skarg jest Wojewoda Pomorski.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Kwidzyńskiego.

 

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Uzasadnienie

  1. Przedmiot i zakres skarg

Skargi zostały wniesione w trybie art. 246 kpa (skargi  nr 2023-1 do 2023- 12) przez mieszkańca Powiatu Kwidzyńskiego do Starostwa Powiatowego Komisji Skarg Wniosków i Petycji

  1. Skargi nr  2023-1 do 2023- 4 na Przewodniczącego Rady Powiatu Kwidzyńskiego w związku z rażącym naruszeniem art. 6, art. 8 art. 9-10 kodeksu postępowania  administracyjnego (kpa) przy rozstrzyganiu wniosków Nr 1- 4   z dnia 30.03.2023r.  na posiedzeniu Rady Powiatu Kwidzyńskiego w dniu 26.06.2023r. Skarżący zarzuca niedopełnienie obowiązku zapewnienia  mu czynnego udziału w postępowaniu administracyjnym  i tym samym uniemożliwienie wypowiedzenia się w kwestii ww. wniosków  oraz odniesienia się do zebranych stanowisk, materiałów, pytań i opinii radnych.
  2. Skargi nr  2023-5 do 2023- 8 na Przewodniczącego Komisji Skarg Wniosków i Petycji  Rady Powiatu Kwidzyńskiego w związku z rażącym naruszeniem art. 6, art. 8 art. 9-10 kodeksu postępowania  administracyjnego (kpa) przy rozstrzyganiu wniosków Nr 1- 4   z dnia 30.03.2023r.  na posiedzeniu Komisji Skarg wniosków i Petycji.   Skarżący zarzuca niedopełnienie obowiązku zapewnienia  mu czynnego udziału w postępowaniu administracyjnym  i tym samym uniemożliwienie wypowiedzenia się w kwestii ww. wniosków  oraz odniesienia się do zebranych stanowisk, materiałów, pytań i opinii członków komisji.
  3. Skargi nr  2023-9 do 2023- 12 na Sekretarza Powiatu Kwidzyńskiego w związku z rażącym naruszeniem art. 6, art. 8 art. 9-10 kodeksu postępowania  administracyjnego (kpa) przy procedowaniu wniosków Nr 1- 4   z dnia 30.03.2023r.  popełnionych zarówno na posiedzeniu Komisji Skarg wniosków i Petycji jak również Rady Powiatu Kwidzyńskiego.   Skarżący zarzuca niedopełnienie obowiązku zapewnienia  mu czynnego udziału w postępowaniu administracyjnym  i tym samym uniemożliwienie wypowiedzenia się w kwestii ww. wniosków  oraz odniesienia się do zebranych stanowisk, materiałów, pytań i opinii radnych.

 

  1. Stan faktyczny
  1. W dniu 30.06.2023r. Skarżący został zawiadomiony na podstawie art. 244 kodeksu postępowania administracyjnego (kpa), że złożone do Komisji Skarg Wniosków i Petycji Rady Powiatu Kwidzyńskiego w dniu 31 marca 2023 roku wnioski (Nr 1-4) stosownie do art. 16a ustawy  z dnia 05.06.1998r. o samorządzie powiatowym do przepisu art. 243 kopa zostały rozpatrzone na sesji w dniu 26.06.2023r.
  1.  Uchwała Nr XLV/242/2023 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 26 czerwca 2023 r. w sprawie wniosku Nr 1 z dnia 30.03.2023r.
  1. ) Stwierdza się brak podstaw do rozstrzygnięcia wniosku z uwagi na brak właściwości rzeczowej organów powiatu
  2. ) Postanawia się pozostawić wniosek w aktach sprawy z uwagi na brak organu właściwego.
  1. Uchwała Nr XLV/243/2023 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 26 czerwca 2023 r. w sprawie wniosku Nr 2 z dnia 30.03.2023r.
  1. ) Stwierdza się brak podstaw do rozstrzygnięcia wniosku z uwagi na brak właściwości rzeczowej organów powiatu
  2. ) Postanawia się pozostawić wniosek w aktach sprawy z uwagi na brak organu właściwego
  1. Uchwała Nr XLV/244/2023 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 26 czerwca 2023 r. w sprawie wniosku Nr 3 z dnia 30.03.2023r.
  1. ) Stwierdza się brak podstaw do rozstrzygnięcia wniosku z uwagi na brak właściwości rzeczowej organów powiatu
  2. ) Postanawia się pozostawić wniosek w aktach sprawy z uwagi na brak organu właściwego
  1. Uchwała Nr XLV/245/2023 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 26 czerwca 2023 r. w sprawie wniosku Nr 4 z dnia 30.03.2023r.
  1. ) Stwierdza się brak podstaw do rozstrzygnięcia wniosku z uwagi na brak właściwości rzeczowej organów powiatu
  2. ) Postanawia się pozostawić wniosek w aktach sprawy z uwagi na brak organu właściwego
  1. Wnioskodawcy doręczono pocztą elektroniczną na  adres....................oraz na epuap wnioskodawcy w dniu 30.06.2023r.)   potwierdzone za zgodność z oryginałem  kserokopie ww uchwał wraz z  uzasadnieniem oraz pouczenie o środkach odwoławczych.
  2. Podjęcie ww uchwał  zostało dokonane w wyniku następujących czynności:
  1. wpływ wniosków  w dniu 31.03.2023r. do Starostwa Powiatowego w Kwidzynie – Komisji Skarg Wniosków i Petycji  na epuap Powiatu ze wskazaniem adresu mailowego railpiotr@gmail.com
  2. zawiadomienie (wysłane poczta elektroniczną na  adres ............. oraz na epuap wnioskodawcy  podpisane przez Starostę Kwidzyńskiego  o przedłużeniu terminu oraz informacja że wnioski  (1-4) zostaną rozpatrzone na sesji Rady Powiatu Kwidzyńskiego  w dniu 26.06.2023r.
  3. przekazanie wniosków do Komisji Skarg Wniosków i Petycji z projektami uchwał Rady Powiatu w sprawie wniosków (1-4) 
  4. posiedzenia Komisji     do Komisji Skarg Wniosków i Petycji i podjęcie projektów uchwał    Rady Powiatu w sprawie rozpatrzenia wniosków (1-4)
  5. podjęcie uchwał przez Radę Powiatu w wersji zaproponowanej przez Komisje Skarg i Wniosków
  6. doręczenie pocztą elektroniczną na  adres .................oraz na epuap wnioskodawcy w dniu 30.06.2023r.)   potwierdzone za zgodność z oryginałem  kserokopie ww. uchwał wraz z  uzasadnieniem oraz pouczenie o środkach odwoławczych

 

  1. Właściwość organów
  1. Zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy z dnia  5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526) rada powiatu rozpatruje: skargi na działania zarządu powiatu i powiatowych jednostek organizacyjnych; wnioski oraz petycje składane przez obywateli; w tym celu powołuje komisję skarg, wniosków i petycji. Z art. 246 § 1 ustawy z dnia z dnia 14 czerwca 1960 Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2022 poz. 2000) dalej kpa, na który w skargach powołuje się skarżący   wynika, że Wnioskodawcy niezadowolonemu ze sposobu załatwienia wniosku służy prawo wniesienia skargi w trybie określonym w rozdziale 2 niniejszego działu”
  2. Odnosząc się zatem do powyższego, skargi   wniesione w trybie art. 246 kpa (skargi  nr 2023-1 do 2023- 12) przez mieszkańca Powiatu Kwidzyńskiego dotyczące zachowań Przewodniczącego Rady Powiatu, Przewodniczącego Komisji Skarg Wniosków i Petycji oraz na Sekretarza Powiatu należy zakwalifikować jako skargę na działania Rady Powiatu (ocena działalności Radnego, Przewodniczącego Rady Powiatu czy Sekretarza Powiatu powinna być traktowana jako ocena działalności Rady albowiem żadna ze wskazanych osób nie jest organem powiatu). Działania te   skutkowały podjęciem uchwał w dniu 30.06.2023r.   z treści których Wnioskodawca i obecnie Skarżący  nie jest zadowolony. Zatem w świetle przepisu art. 229 pkt 1 kpa  organem właściwym do rozpoznania skargi na wykonywanie zadań i działalność radnego,  przewodniczącego rady powiatu jest wojewoda
  3. Nota bene Sekretarz Powiatu nie brał udziału ani nie nadzorował procedur Rady Powiatu i Komisji Skarg, Wniosków i Petycji  z uwagi na treść art. 19a  ustawy o samorządzie powiatowym „Przewodniczący rady powiatu w związku z realizacją swoich obowiązków może wydawać polecenia służbowe pracownikom starostwa wykonującym zadania organizacyjne, prawne oraz inne zadania związane z funkcjonowaniem rady powiatu, komisji i radnych. W tym przypadku przewodniczący rady powiatu wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników, o których mowa w zdaniu pierwszym”.
  4. Zasadniczo ustawa o samorządzie powiatowym w art. 16a ust. 1 ( który jest tu przepisem szczególnym do kpa) nakazuje rozpatrywanie skarg na działania zarządu powiatu i powiatowych jednostek organizacyjnych; wniosków oraz petycji Radzie Powiatu.  Jednak w myśl ww. przepisów kpa skarga złożona do Starostwa Powiatowego Komisji Skarg Wniosków i Petycji  winna być rozpoznana przez właściwy organ, lub bezpośrednio przekazana do innego organu właściwego bądź w myśl art. 231 kpa organ niewłaściwy zwracając skargę  winien wskazać Skarżącemu  właściwy organ .
  5. W myśl ww. przepisów art. 246 § 1 ustawy z dnia z dnia 14 czerwca 1960 Kodeks postępowania administracyjnego „ Wnioskodawcy niezadowolonemu ze sposobu załatwienia wniosku służy prawo wniesienia skargi w trybie określonym w rozdziale 2 niniejszego działu” – organem właściwym do rozparzenia skargi dotyczącej  zadań lub działalności rady powiatu jest Wojewoda (art. 229 pkt 1 kpa).

 

  1.  Zarzuty skarżącego .
  1.  Skarżący nie ma racji zarzucając we wszystkich skargach  rażące naruszenia art. 6, art. 8 art. 9-10 kodeksu postępowania  administracyjnego (kpa), które to naruszenia uniemożliwiły mu wypowiedzenie się w kwestii ww wniosków  oraz odniesienia się do zebranych stanowisk, materiałów, pytań i opinii radnych
  2. Instytucja skarg i wniosków zgodnie z art. 3 kpa jest co prawda unormowana w tym kodeksie jednakże jest to procedura autonomiczna od postępowania administracyjnego- vide treść art. 221   § 1 „Zagwarantowane każdemu w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej prawo składania skarg i wniosków do organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego, organów samorządowych jednostek organizacyjnych oraz do organizacji i instytucji społecznych realizowane jest na zasadach określonych przepisami niniejszego działu”
  3. Powyższe potwierdza orzecznictwo - vide Postanowienie WSA we Gdańsku z dnia 09.11.2007r.
 

Zgodnie z art. 221 § 1 KPA prawo składania skarg jest realizowane na zasadach określonych w dziale VIII KPA. Z tego wynika, że do postępowania w sprawie skargi powszechnej nie stosuje się pozostałych przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. Potwierdzeniem tego jest wyjątkowe odesłanie do niektórych innych przepisów tego Kodeksu zawarte w art. 237 § 4 KPA. W postępowaniu w sprawie skargi powszechnej nie stosuje się zatem także art. 73 i art. 74 KPA. Organ administracji publicznej załatwiający taką sprawę nie jest więc zobowiązany do podejmowania postanowienia o odmowie udostępnienia akt. Jego ewentualna bezczynność w przypadku złożenia żądania udostępnienia akt postępowania nie jest zatem bezczynnością, o której mowa w art. 3 § 2 pkt 8 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Powoduje to, że skarga w sprawie takiej bezczynności jest niedopuszczalna”.

  1. W myśl § 645 ust. 1 i 646 ust. 3 Załącznika nr 1 do uchwały Nr X/70/2011 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 29 sierpnia 2011 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kwidzyńskiego (tekst jedn. Dz. Urz. Woj. Pomor. z 2019 r. poz. 62) Komisja Skarg, Wniosków i Petycji dąży do bezstronnego i rzetelnego ustalenia stanu faktycznego celem ustalenia zasadności wniesionej skargi, wniosku, petycji, w szczególności poprzez uzyskanie wyjaśnień od podmiotu, którego działania dotyczy rozpatrywana sprawa, zaś Przewodniczący komisji skarg może zaprosić na jej posiedzenia miedzy innymi składających skargę, wniosek, petycję. Nie jest to obowiązek lecz  uprawnienie Przewodniczącego w przypadku wątpliwości co do zasadności  wniosku, przedtem jednak obowiązkiem Komisji jest ustalenie właściwości organu   do rozpatrzenia wniosku.
  2. Podobnie  w myśl § 22 ust. 4  Statutu Powiatu Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie niebędącej radnym a zgodnie z art. 8a ustawy o samorządzie powiatowym działalność organów powiatu obejmuje prawo obywateli  w szczególności wstępu na sesję rady powiatu. Ze stanu faktycznego wynika, że skarżący był zawiadomiony przez Starostę Kwidzyńskiego  o przedłużeniu terminu oraz że wnioski  (1-4) zostaną rozpatrzone na sesji Rady Powiatu Kwidzyńskiego  w dniu 26.06.2023r.
  3. Zainicjowana skargą ocena sposobu działania organu, jak i jego pracowników, sprowadzająca się do ustalenia prawidłowości i terminowości ich działania oraz zbadania potrzeby podjęcia określonych czynności stanowi wewnętrzną sprawę organów (vide uzasadnienie Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 8 października 2019 r. IV SA/Po 881/19)
  4. W myśl § 64? ust. 1 Załącznika nr 1 do uchwały Nr X/70/2011 Rady Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 29 sierpnia 2011 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kwidzyńskiego (tekst jedn. Dz. Urz. Woj. Pomor. z 2019 r. poz. 62) Komisja Skarg, Wniosków i Petycji w wyniku rozpoznania skargi, wniosku, petycji przygotowuje projekt uchwały rady powiatu, który jest kierowany na najbliższą sesję rady powiatu celem rozpatrzenia przez Radę

 

Wobec powyższego podzielając  stanowisko Komisji Skarg Wniosków i Petycji Rada Powiatu postanowiła jak w sentencji.

 

Pouczenie

Przedmiotowe stanowisko rady powiatu  pomimo posiadania waloru uchwały rady powiatu stanowi czynność materialno – techniczną (zwrot skargi i wskazanie organu właściwego).  Zainteresowanemu podmiotowi nie przysługuje prawo do zaskarżenia odpowiedzi. Tym samym ocena prawidłowości prowadzenia postępowania skargowego w trybie działu VIII KPA nie podlega kognicji sądów administracyjnych (por. m.in. postanowienie NSA z 19 stycznia 2012 r., II OSK 2692/11, publ. na stronie orzeczenia.nsa.gov.pl).

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Patrycja Rozmysłowicz 29-08-2023 12:44
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Administrator Portalu 29-08-2023
Ostatnia aktualizacja: Patrycja Rozmysłowicz 04-10-2023 09:45